Rondwandeling bij San Bartolomé de Tirajana

Het kleine plaatsje San Bartolomé de Tirajana🔗 (Tunte is de lokale naam voor deze plaats) ligt in het zuidelijke centrum van Gran Canaria en is eigenlijk de administratieve hoofdstad van het zuiden. Er zijn daar enkele mogelijkheden om te wandelen. Bij de hier beschreven rondwandeling gaat het door het lichte dennenbos van het zuiden met goede uitzichten op de valleien in het zuiden, maar ook naar de hoogste bergen van Gran Canaria. Onderaan staat nog een video van de wandeling.

Gegevens van de wandeling:

Afstand: ca. 14-15 kilometer, rondwandeling
Hoogtemeters: ca. 550 hoogtemeters
Duur: ca. 5-6 uur
Moeilijkheid: Middel

Beste seizoen om te wandelen bij San Bartolomé de Tirajana:
De beste tijd voor de tocht rond San Bartolomé de Tirajana is in de herfst, winter en lente, dat wil zeggen de maanden oktober tot mei, eventueel nog juni. In de zomer is het meestal te warm en dan is wandelen daar niet aan te raden.

Startpunt van de wandeling:

Bereikbaarheid met de auto
De wandeling begint eigenlijk bij de kruising van de straten Calle Juglar Fabian T en Calle San Antonio, boven het dorpscentrum van San Bartolomé de Tirajana. Dit is in de buurt van de school “Centro Público Integrado Tunte”. Daar kun je ook goed parkeren.

Bereikbaarheid met de bus
Als je met de bus vanuit het zuiden komt, buslijn 18 die vanuit Maspalomas vertrekt, moet je nog een stukje verder lopen. Je begint bij de bushalte van San Bartolomé de Tirajana, in de buurt van de kerk. Je loopt vanaf de bushalte de GC60 richting westen, uit het dorp. Bij de tweede straat links ga je de Calle Dr. M Ara y Yanez wat steil omhoog. Neem niet meteen de afslag naar links. Er is daar ook een bord dat naar een “Mirador” uitkijkpunt wijst. Je blijft omhoog lopen, langs de school, en dan rechts de Calle Juglar Fabian T op naar de kruising en het startpunt van de wandeling.

Beschrijving van de wandeling bij San Bartolomé de Tirajana:
We beginnen de rondwandeling vanaf de eerder genoemde parkeerplaats en lopen de Calle Juglar Fabian T in zuidelijke richting. We nemen de tweede afslag naar rechts, nog op geasfalteerde weg, en komen langs een varkensfokkerij. Dat ruik je meestal al van een afstand.

Op de foto hieronder, een terugblik naar San Bartolomé de Tirajana en in het bovenste deel de Pico de las Nieves🔗, de hoogste berg van Gran Canaria.

SBartolomewand 1

In het voorjaar bloeit het soms erg mooi op de grasvelden boven San Bartolomé de Tirajana.

We wandelen verder en volgen steeds de nu onverharde weg, die na verloop van tijd steeds smaller wordt en overgaat in een wandelpad. Hierbij kunnen we uitkijken op de hogere delen van San Bartolomé de Tirajana. We volgen het pad tot de Degollada de Manzanilla. Aan het eind is het pad mooi aangelegd in de wat steile hellingen voor de pas in haarspeldbochten.

SBartolomewand 2

Boven aangekomen hebben we de laatste mogelijkheid om nog eens naar San Bartolomé de Tirajana en de vallei van Fataga🔗 te kijken. Op de foto hieronder is de Manzanilla-pas vanuit het noorden te zien. Links onder de bosweg zie je ons opklimpad.

SBartolomewand 3

Nadat we van het uitzicht hebben genoten, wandelen we verder op een onverharde bosweg, die zich door de lichte dennenbossen in het bovenste deel van het Pilancones-woud🔗 slingert. In totaal gaat het ongeveer 6,5 kilometer langs deze bosweg tot aan de pas “Degollada de Cruz Grande”. We laten daarbij alle boswegen die naar links afslaan liggen en houden ons meer aan de rechterkant. Op de bosweg moet je af en toe ook naar het zuiden tot aan de zee kijken.

Bij Cruz Grande aangekomen lopen we een paar meter naar rechts langs de weg tot aan een kleine parkeerplaats. Daar nemen we rechts het pad naar beneden richting San Bartolomé de Tirajana. Dat zijn ongeveer 3 kilometer tot aan de parkeerplaats bij de eerder genoemde kruising. In de panoramafoto hieronder uitzicht op de met wolken bedekte toppen van Gran Canaria.

De afdaling naar San Bartolomé de Tirajana leidt ons over een vrij goed aangelegd koningspad. Door de erosie van het pad zijn degelijke schoenen echter nodig, omdat er nog steeds behoorlijk wat stenen liggen.

SBartolomewand 4

Video Rondwandeling bij San Bartolomé de Tirajana

Route naar San Bartolomé de Tirajana

Bron: wandern-grancanaria.de

© Copyright 2024 - Gran Canaria Nieuws en Tips - Alle rechten voorbehouden.