De inspanningen van de Canarische regering en het Cabildo de Gran Canaria om de Spaanse staat aan te sporen EU-financiering aan te vragen voor de spoorlijn van Gran Canaria, zijn succesvol geweest. Het Spaanse Ministerie van Verkeer en Duurzame Mobiliteit heeft de EU een conformiteitsbrief gestuurd, die nodig is voor de integratie van het spoorwegproject in de Atlantische corridor van het trans-Europese transportsysteem. Dit was een van de essentiële voorwaarden voor Gran Canaria om de bijbehorende EU-financiering voor het spoorwegproject op het eiland te kunnen ontvangen.
De brief werd al op 12 maart 2023 verstuurd door de Staatssecretaris voor Verkeer, José Antonio Santano, slechts een week nadat de twee lokale regeringen daarom hadden verzocht. Als alles nu goed verloopt, krijgt Gran Canaria de nodige financiering en heeft het Cabildo de Gran Canaria al aangegeven dat het zo snel mogelijk de 190 miljoen euro voor de bouw van de eerste fase van de spoorlijn zal vrijmaken. We herinneren ons dat de eerste bouwfase een klein traject tussen de luchthaven en Vecindario omvat, evenals alle benodigde infrastructuur voor de exploitatie van de spoorlijn. Bovendien zullen er twee tussenstops zijn in Carrizal en Cruce de Arinaga.
Aangezien de bouwkosten van deze eerste fase naar schatting 390 miljoen euro bedragen, zou de Spaanse staat en de Canarische regering ook hun bijdrage moeten leveren om de rest te financieren. Het idee is om 70% door de staat, 20% door de Canarische regering en 10% door het Cabildo de Gran Canaria te laten financieren.
Wat als?
Mocht, om welke reden dan ook, een afwijzing van de EU volgen, dan zal het project worden herzien en zal worden geprobeerd om EU-financiering te verkrijgen via de "Connecting Europe Facility", die ook in 2024 beschikbaar is.
Er ontbreekt echter nog een belangrijk document, namelijk de milieueffectrapportage van het Cabildo de Gran Canaria. De verantwoordelijke minister van Gran Canaria, Teodoro Sosa, gaf echter aan dat hij er vast van overtuigd is dat dit rapport in de eerste helft van 2024 door de milieudienst zal worden afgerond. Ook Antonio Morales is optimistisch en verwacht dat "de onteigening van de gronden waarop de stations en gebouwen zullen worden gebouwd, binnenkort zal plaatsvinden".
Meer artikelen over het onderwerp:
Waarom komt in eerste instantie de treinroute tussen de luchthaven en Vecindario?
Bron: infos-grancanaria.com