Waarom komt in eerste instantie de treinroute tussen de luchthaven en Vecindario?

Waarom komt in eerste instantie de treinroute tussen de luchthaven en Vecindario?

 

Waarom plant het Cabildo eigenlijk in een eerste fase een traject tussen de luchthaven en Vecindario voor de spoorlijn op Gran Canaria? Dit komt omdat daar de depots voor de treinen, de werkplaats en het bijbehorende windmolenpark zullen worden gebouwd. Dit gedeelte zou in eerste instantie vier stations omvatten: de luchthaven, Carrizal, Cruce de Arinaga en Vecindario. Volgens de minister van Mobiliteit, Teodoro Sosa, zou deze bouwfase ongeveer 390 miljoen euro kosten, inclusief het windmolenpark, de depots en de werkplaats. De verbindingen van Park Santa Catalina in Las Palmas naar de luchthaven en van Vecindario naar Maspalomas zouden dan in twee latere fasen worden gebouwd.

Om dit traject te kunnen bouwen, heeft het Cabildo een subsidieaanvraag ingediend bij het "Connecting Europe"-fonds. Als deze wordt goedgekeurd, zou er een subsidie van 190 miljoen euro beschikbaar zijn. De resterende 200 miljoen euro moeten dan komen van de staat, de lokale overheid en het Cabildo. Het Cabildo gelooft dat de staat 70% van dit bedrag zou moeten bijdragen, de regering van de Canarische Eilanden 20%, en 10% zou door het Cabildo worden gedekt.

Om ervoor te zorgen dat de EU de aanvraag van het Cabildo accepteert, moet ook de Spaanse staat ermee instemmen. Zonder deze interventie uit Madrid zou de aanvraag worden afgewezen. "Het moet nu en onmiddellijk worden gedaan," zei de minister. De tijd tikt en het is nodig om ervoor te zorgen dat dit bedrag wordt toegekend. Als de aanvraag van 2023 niet wordt goedgekeurd, is het plan om dit jaar een nieuwe en "verbeterde aanvraag" in te dienen.

Bron: Bron: infos-grancanaria.com


© Copyright 2024 - Gran Canaria Nieuws en Tips - Alle rechten voorbehouden.

Search