Ondanks diverse maatregelen op de GC-1 komt het op de hoofdautosnelweg van het eiland nog steeds bijna dagelijks tot files. Veel files zouden ook korter kunnen zijn, als er niet het probleem was van het wegslepen en bergen van de beschadigde voertuigen. Dit wegslepen en bergen is de verantwoordelijkheid van de verzekeringsmaatschappijen, die soms bijzonder lang nodig hebben om een beschikbare sleepwagen naar de betreffende plaats van het incident te sturen.
Voor dit probleem heeft de AUGC (Vereniging van de Guardia Civil) deze week tijdens een vergadering met de Canarische verkeersautoriteiten een voorstel ingediend. Men vraagt de autoriteiten om de invoering van een zogenaamde "noodsleepdienst" voor de twee belangrijkste spitsuren op de GC-1.
Concreet gaat het de AUGC om de kilometerpunten 5 tot 15, dat is ongeveer het traject tussen Jinámar en de luchthaven van Gran Canaria – het deel waar de meeste ongevallen gebeuren.
Het voorstel is erop gericht dat sleepwagens voor beschadigde voertuigen niet langer door de afzonderlijke verzekeringsmaatschappijen hoeven te worden aangevraagd. In plaats daarvan zou er een snelreactiesysteem moeten worden opgezet, zodat voertuigen – na de behandeling van eventuele gewonden en het opstellen van een rapport – van de weg naar een veilige plek kunnen worden gebracht, zodat het verkeer niet onnodig wordt belemmerd.
Dit voorstel sluit bovendien aan bij een van de mogelijke maatregelen die door het technisch comité voor de evaluatie van de GC-1 zijn voorgesteld. Ook dit comité stelde voor om de protocollen voor het bergen van voertuigen na ongevallen te herzien.
Voorbeelden van de relevantie van de noodsleepdienst
Nog deze week waren er goede voorbeelden van het belang van dit voorstel. Zo was er op maandag een ongeval om 8:33 uur (volgens 1-1-2) op de GC-1 in noordelijke richting. De file begon pas vanaf 11:42 uur op te lossen, omdat pas op dat moment de voertuigen werden weggesleept. De daaruit voortvloeiende file was 9 kilometer lang – iets wat met het nieuwe systeem nooit zou zijn gebeurd.
Op dinsdag vond het volgende voorbeeldige ongeval plaats, ditmaal in zuidelijke richting – nabij de luchthaven, ook in de ochtend (7:47 uur). Tot het laatste van de twee beschadigde voertuigen was geborgen, gingen bijna twee uur voorbij. Pas om 9:45 uur gaf de Guardia Civil alle rijstroken weer vrij. De daaruit ontstane file was 15 kilometer lang, eveneens volledig onnodig.
Daarom vraagt de AUGC de verkeersautoriteit om een centrale noodsleepdienst in te stellen voor het wegslepen van beschadigde voertuigen in de tijdvakken 7:30 tot 9:00 uur en 15:00 tot 18:00 uur. Dit zou helpen om de tijd tussen het ongeval en het verwijderen van de voertuigen aanzienlijk te verkorten.
De AUGC waarschuwt bovendien dat deze vertraging bij het verwijderen van voertuigen niet alleen duizenden automobilisten schaadt, maar ook de veiligheid van de verkeersagenten zelf in gevaar brengt. De Guardia Civil moet immers voortdurend in het gevarengebied werken totdat alle voertuigen zijn verwijderd.
Het voorstel lijkt logisch. We zullen moeten afwachten wat de verkeersautoriteiten ermee doen – en, als het zover komt, of de voorspellingen van de AUGC ook uit zullen komen.
Bron: infos-grancanaria