Bussen Global - 600 reizen geannuleerd en toeristen gevangen door transportmonopolie

 Bussen Global - 600 reizen geannuleerd en toeristen gevangen door transportmonopolie

 

Het zijn geen piraten, ze wáren het. Maar ze gedragen zich als zodanig. De werknemers van Salcai-Global houden passagiers van Gran Canaria en toeristen in een echte collectieve gijzeling, waarbij ze de mobiliteit op het eiland blokkeren met een staking voor onbepaalde tijd die dit weekend meer dan 600 ritten aan de grond zal houden. De voertuigen, de ruggengraat van het openbaar vervoer op Gran Canaria, zijn veranderd in de gijzelaar van een vakbonds- en bedrijfsslag die meer verbergt dan loonsverbeteringen: de onvoorwaardelijke verdediging van een monopolie dat al decennia het interlokale vervoer in de provincie Las Palmas controleert.

De staking concentreert zich in twee kritieke tijdvakken: van 06:00 tot 10:00 en van 17:00 tot 21:00 uur, wanneer de mobiliteit van studenten, werknemers en toeristen het grootst is. Met de minimumdienst op 75 % vastgesteld, wordt geschat dat er elke dag 300 trajecten ongedekt blijven, wat duizenden mensen dwingt tot geïmproviseerde alternatieven.

Deze zondag zal de situatie nog erger zijn: bij de vermindering van de weekendroosters komen de werkonderbrekingen van de chauffeurs, waardoor toeristische gebieden zoals Puerto Rico, Playa del Inglés of zelfs de luchthaven praktisch worden afgesloten. Een derdewereldkaart in volle hoogseizoen.

Stations veranderd in kooien

Het beeld in San Telmo zegt alles: eindeloze rijen, lege perrons en toeristen die onder de zon met koffers staan zonder te weten of er een bus komt. Universiteitsstudenten die proberen de campussen te bereiken en werknemers die afhankelijk zijn van interlokaal vervoer bevinden zich in absolute weerloosheid. "Het is een verkapte gijzeling", mompelde een berustende passagier, terwijl hij zag hoe de chauffeur van zijn lijn zich bij de staking aansloot.

De drukstrategie: monopolie of niets

De vakbonden dringen erop aan dat het protest noodzakelijk is. “Het zal doorgaan, ook al stoort het”, verklaarde chauffeur Juanma Trujillo afgelopen vrijdag. Ondertussen gaf Santiago Domínguez (CCOO) de waarschuwing: als de eilandbesturen van Lanzarote en Fuerteventura niet ingrijpen, zullen de gedeeltelijke werkonderbrekingen veranderen in een totale verlamming. Maar achter het vakbondsrumoer klopt een donkerder achtergrond: het behoud van een afgeschermd bedrijf. Salcai-Global beheert niet alleen de meeste lijnen, maar beïnvloedt ook elke poging tot concurrentie of diversificatie van het openbaar vervoer. De staking is, meer dan een eis, een machtsboodschap.

Toeristen en bewoners, de gijzelaars

De staking valt samen met de massale aankomst van bezoekers, in een september waarin de hotelbezetting meer dan 80 % bedraagt. De klap voor het internationale imago van Gran Canaria is duidelijk: geblokkeerde toeristen in stations, gezinnen die naar onvindbare taxi’s zoeken en verkeersopstoppingen door de toename van privéauto’s. Ondertussen kijken het eilandbestuur en de Canarische regering de andere kant op, gevangen tussen de vakbondspressie en de angst om de belangen te raken van een monopolie dat van het interlokale vervoer een privélandgoed heeft gemaakt.

Het zuiden van Gran Canaria lijdt niet alleen onder een staking: het lijdt onder een gijzeling. De passagiers zijn onvrijwillige gijzelaars van een krachtmeting die de afhankelijkheid van het eiland van één enkele exploitant, Salcai-Global, en de onmacht van de instellingen om alternatieven te garanderen, blootlegt. De toeristen nemen als herinnering lange wachttijden en een gevoel van chaos mee. De bewoners, de zekerheid dat de mobiliteit op het eiland gegijzeld is door degenen die zeggen haar te verdedigen. En het monopolie, afgeschermd.

Bron: maspalomas24h


© Copyright 2025 - Gran Canaria Nieuws en Tips - Alle rechten voorbehouden.

Search