Vakantiegangers die deze zomer van en naar de Canarische Eilanden vliegen, kunnen te maken krijgen met vertragingen en verstoringen, aangezien bijna 3.000 grondpersoneelsmedewerkers in heel Spanje, waaronder 500 werknemers op de Canarische Eilanden, zich voorbereiden op een staking voor onbepaalde tijd.
De staking betreft alle grondafhandelingsactiviteiten, waaronder inchecken, instappen, bagage laden en lossen, en vluchtcoördinatie. Hoewel Ryanair beweert dat het niet verwacht dat haar operaties in Spanje worden beïnvloed, noemt vakbond UGT deze verklaring “onverantwoord” en waarschuwt dat verstoringen waarschijnlijk zijn, vooral tijdens de drukste periode van het jaar voor luchthavens op de Canarische Eilanden.
De staking zal vijf van de belangrijkste luchthavens van de Canarische Eilanden treffen:
- Fuerteventura (FUE)
- Gran Canaria (LPA)
- Lanzarote (ACE)
- Tenerife Noord (TFN)
- Tenerife Zuid (TFS)
De staking begint op vrijdag 15 augustus, een nationale feestdag in Spanje, en gaat door op elke woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag tot en met 31 december 2025.
Op stakingsdagen zullen er werkonderbrekingen zijn tijdens drie dagelijkse tijdslots:
- Vroege ochtend: 05:00–09:00
- Middag: 12:00–15:00
- Laat op de avond: 21:00–23:59
Deze tijden vallen meestal samen met grote passagiersaantallen, wat het risico op vluchtvertragingen, lange wachtrijen en mogelijke annuleringen vergroot, vooral op het hoogtepunt van het toeristenseizoen.
Reactie van Ryanair: "Geen operationele impact"
Ryanair heeft volgehouden dat de staking geen invloed zal hebben op haar operaties in Spanje. UGT heeft deze bewering echter als “onverantwoord” van de hand gewezen en waarschuwt dat Ryanair een geschiedenis heeft van het onder druk zetten van personeel om tijdens stakingen door te werken en het negeren van minimale dienstverplichtingen.
Waar gaat de staking over?
UGT roept op tot de staking uit protest tegen wat het noemt de "toenemende verslechtering" van de arbeidsomstandigheden bij Azul Handling. Volgens José Antonio Regueiro, hoofd arbeidszaken in de luchtvaartsector bij UGT, draait het conflict om:
- Onstabiele arbeidscontracten
- Misbruik van “aanvullende uren”, die wettelijk vrijwillig zijn maar naar verluidt aan personeel worden opgelegd
- Systematische schendingen van de nationale collectieve arbeidsovereenkomst
“Veel deeltijdwerkers werken regelmatig ruim boven 70% van een voltijdsrooster, soms al jarenlang, maar zitten nog steeds vast aan 50%-contracten,” zei Regueiro.
“Degenen met 90%-uren worden ook niet bevorderd tot voltijds. En wanneer werknemers weigeren extra uren te draaien, riskeren ze sancties tot wel 36 dagen zonder loon.”
De vakbond beweert ook dat Azul Handling onderhandelde loonsverhogingen compenseert met andere bonussen of toelagen, waardoor werknemers feitelijk geen echte loonsverhoging krijgen, in strijd met nationale afspraken.
Impact op reizen naar de Canarische Eilanden
De staking vindt plaats tijdens een van de drukste periodes voor het toerisme op de Canarische Eilanden. Luchthavens zoals Tenerife Zuid en Lanzarote verwerken routinematig meer dan een miljoen passagiers in augustus, en 2025 ligt al op koers om records te breken qua toeristische aankomsten.
Reizigers wordt geadviseerd hun vluchtstatus nauwlettend in de gaten te houden en extra tijd te nemen op de luchthaven, vooral op stakingsdagen.
Bron: canarianweekly