Sommige agenten van de Guardia Civil zijn begonnen te waarschuwen voor de gevaren van de V-16 Waarschuwingslamp, die een risico kunnen vormen voor de verkeersveiligheid. Het gebruik ervan wordt verplicht vanaf 1 januari 2026.
De aftelling tot het moment waarop het verplicht wordt om de V-16 Waarschuwingslamp te gebruiken is begonnen. Bestuurders moeten afscheid nemen van de gevarendriehoeken vanaf 1 januari 2026, maar experts waarschuwen dat deze maatregel een vergissing kan zijn.
De Guardia Civil heeft zich aangesloten bij de laatste waarschuwingen: overdag zijn ze onder bepaalde weersomstandigheden niet zichtbaar. De V-16 Waarschuwingslampen zijn bedoeld om te voorkomen dat bestuurders uit hun voertuig stappen om gevarendriehoeken te plaatsen, en zo de verkeersveiligheid te verbeteren, maar ze hebben juist het tegenovergestelde effect. Het risico is dat bestuurders in de auto blijven zitten na een ongeluk, omdat ze denken dat de V-16 Waarschuwingslamp genoeg bescherming biedt. De Guardia Civil raadt juist aan om uit de auto te stappen en achter de vangrail te wachten.
Met de V-16 Waarschuwingslampen beginnen nadelen op te stapelen
Deze apparaten worden op het dak van de auto geplaatst via een magnetisch systeem. De V-16 Waarschuwingslampen worden verbonden met de DGT om automatisch en in real-time de locatie van een ongeval door te geven, maar ze blijken niet zo veilig als gedacht.
Dit systeem kan uiteraard niet worden gebruikt op cabrio’s, maar ook niet op sommige luxemodellen met een carrosserie van aluminium panelen. Sportwagens die zijn gemaakt van koolstofvezel hebben een vergelijkbaar probleem, en ook op motorfietsen en vrachtwagens is het niet bruikbaar.
Een ander probleem met de V-16 Waarschuwingslamp is de geringe zichtbaarheid. De Dirección General de Tráfico (DGT) waarschuwt dat een voertuig zichtbaar moet zijn in een straal van één kilometer en in 360 graden, maar in werkelijkheid is het overdag lastig om het apparaat te zien.
Bestuurders geven aan dat het V-16 Waarschuwingslamp nauwelijks zichtbaar is bij sneeuw, dichte mist of hevige regenval. Ook op een heldere dag is het systeem niet vrijgesteld: bij fel zonlicht valt het apparaat voor velen niet op.
De V-16 Waarschuwingslampen beëindigen het anticipatievoordeel in scherpe bochten of bij hellingen. Wanneer de bestuurder het gecrashte voertuig ziet, kan het al te laat zijn – een probleem dat niet bestond bij de driehoeken, die enkele meters eerder konden worden geplaatst.
De Guardia Civil heeft kritiek geuit op deze maatregel van de DGT
Dit apparaat, dat ongeveer 50 euro kost, valt niet in de smaak bij veel bestuurders, maar ook niet bij sommige agenten van de Guardia Civil. Het doel om de verkeersveiligheid te verbeteren is goed, maar volgens hen wordt het juist een gevaar in het geval van een verkeersongeval.
De Asociación Unificada de Guardias Civiles (AUGC) heeft via hun X-account (Twitter), eigendom van Elon Musk, gewaarschuwd voor de gevaren van het vervangen van de driehoeken door deze omstreden lampen. "Als mensen al geen voorrangsvoertuigen met veel meer zwaailichten zien, hoe verwachten jullie dan dat ze een klein geel zwaailichtje opmerken?", stellen ze.
De V-16 Waarschuwingslampen zouden een werkelijk gevaar voor de verkeersveiligheid kunnen vormen. "Er gaan zeer ernstige ongevallen gebeuren en dan is het te laat", waarschuwt de Asociación Unificada de Guardias Civiles.
Bron: autobild