Spanje verbiedt callcenters om reclameoproepen via mobiele nummers te doen

Spanje verbiedt callcenters om reclameoproepen via mobiele nummers te doen

 

Om de strijd tegen telefonische oplichting en illegale reclameoproepen door callcenters verder op te voeren, is het in Spanje vanaf afgelopen zaterdag, verboden om reclameoproepen of sms’jes via mobiele nummers te versturen. Dat is het plan van het Ministerie van Digitale Transformatie en Openbare Dienstverlening.

Reclameoproepen van callcenters mogen voortaan alleen nog worden gedaan via speciaal voor bedrijven bestemde nummers, zoals bijvoorbeeld de 1004 van Telefónica, of via een standaard vast telefoonnummer. Dit stelt iedere burger in staat om direct de locatie van de beller te achterhalen.

Commerciële oproepen zonder voorafgaande toestemming waren al sinds juni 2023 verboden met de herziening van de Algemene Telecommunicatiewet (LGT). Nu is er een verdere stap gezet om mogelijke oplichting te voorkomen.

Een nieuwe mogelijkheid voor callcenters om toch reclameoproepen te doen, zijn nu ook de servicenummers met een 900- of 800-voorvoegsel. Tot nu toe konden deze nummers alleen voor inkomende oproepen worden gebruikt.

Spaanse telecomaanbieders zijn verplicht om oproepen en sms’jes te blokkeren die niet officieel aan een aanbieder of dienst zijn toegewezen. Deze regeling bestaat al sinds 7 maart 2025. Sindsdien blokkeren telecomaanbieders gemiddeld dagelijks 235.600 oproepen en 10.000 sms’jes.

Een reden voor deze maatregel is dat het aantal reclameoproepen vanuit het buitenland, met name Nederland en het Verenigd Koninkrijk, was toegenomen. De daar gevestigde callcenters simuleerden Spaanse mobiele nummers bij het verzenden van de oproepen. Bij dit soort reclameoproepen is de kans op telefonische oplichting het grootst.

Nieuwe databank tegen reclameoproepen en sms’jes

Nieuw is ook een databank die alfanumerieke codes bevat, welke door bedrijven en overheidsinstanties worden gebruikt als afzenderherkenning voor sms’jes. Daarmee moeten berichten worden voorkomen en geblokkeerd waarbij de identiteit van de afzender wordt gemanipuleerd.

Deze databank wordt beheerd door de Spaanse mededingingsautoriteit (CNMC). De databank moet door alle telecomaanbieders worden geïmplementeerd om ongewenste en valse sms-berichten te blokkeren. Bij valse sms-berichten worden ontvangers meestal gevraagd hun wachtwoord in te voeren, een website te bezoeken, een nummer te bellen, een overschrijving te doen of zich voor een dienst aan te melden.

Het niet naleven van deze maatregelen wordt aangemerkt als een ernstige overtreding van de Algemene Telecommunicatiewet en kan worden bestraft met een boete tot twee miljoen euro, aldus bronnen binnen het ministerie.

Vergelijkbare maatregelen zijn al met succes ingevoerd in Finland, Frankrijk, Duitsland en België.

Bron: infos-grancanaria


© Copyright 2025 - Gran Canaria Nieuws en Tips - Alle rechten voorbehouden.

Search