De Afdeling Stedelijke Ontwikkeling van San Bartolomé de Tirajana heeft de Afdeling Wegen en Werken verzocht om de 10 toegangen die de openbare weg verbinden met het winkelcentrum Metro in Playa del Inglés af te sluiten. Dit houdt in de praktijk het sluiten in van de weinige nog actieve en geopende zaken — ten minste vijf — waaronder een supermarkt, een parfumerie en een bar, ondanks dat het complex al jaren in verval is. De gemeente had de eigenaren opgedragen het pand dicht te timmeren, maar uiteindelijk zal de gemeenteraad dit op subsidiaire wijze uitvoeren nadat de eigenaren financiële moeilijkheden aanvoerde.
De gemeente verduidelijkt dat, aangezien er nog steeds bedrijven actief zijn, het gemeentebestuur deze eigenaren en de rest zal waarschuwen voordat men daadwerkelijk begint met het afsluiten van de toegangen. Hoewel aanvankelijk alleen de toegangen tot de begane grond van het pand zouden worden afgesloten — een brandhaard en verzamelplek van afval — wordt de maatregel nu uitgebreid naar het hele winkelcentrum omdat de verklaring van verval van Metro definitief is geworden nadat begin 2025 het bezwaar van Esquina Alemana S.L., vertegenwoordiger van de gemeenschap van eigenaren van het pand, werd afgewezen.
De gemeentelijke architect bracht op 24 april een bezoek aan het winkelcentrum en stelde een rapport op waarin hij de arbeiders van Wegen en Werken instrueerde dat de afsluitingen een hoogte van ten minste drie meter moeten hebben. Hij biedt opties aan zoals muren van trilling-geperste betonblokken, metalen hekken met platen of andere vergelijkbare oplossingen. In elk geval geeft hij aan dat deze afsluitingen geen hoeken, horizontale oppervlakken of houvasten mogen hebben die beklimming mogelijk maken.
Dit bezoek van de technicus, die onder de verantwoordelijkheid valt van Stedelijke Ontwikkeling — beheerd door gemeenteraadslid van CC, Davinia Ramírez — is het gevolg van een verzoek van Wegen en Werken, gecoördineerd door een raadslid van PP-AV, Araceli Armas. Stedelijke Ontwikkeling had op 29 oktober 2024 een decreet gestuurd naar Wegen en Werken met de opdracht om de toegangen tot de begane grond van het vervallen winkelcentrum dicht te metselen, maar de arbeiders hadden dit nog niet uitgevoerd in afwachting van nadere instructies over de aard en locatie van de afsluitingen. Het rapport met die details werd op 20 mei ondertekend en op de 28e naar Werken gestuurd.
Deze afsluiting is in feite een voorlopige maatregel voorafgaand aan de sloop, die zal worden uitgevoerd zodra de procedure voor de verklaring van verval van het gebouw is afgerond, die nog in behandeling is. Er wordt nu gewacht op een sloopproject van de eigenaren. Als dat niet binnen twee maanden na kennisgeving wordt ingediend, zal de gemeente het uitvoeren en de kosten op hen verhalen, zoals nu gebeurt met de afsluiting.
Het afsluiten van de toegangen, zoals vermeld in de eis die Stedelijke Ontwikkeling in april 2024 aan de gemeenschap van eigenaren richtte, is bedoeld om de toegang tot de onderste delen van het winkelcentrum te verhinderen, omdat die zijn veranderd in ontmoetingsplekken voor jongeren of slaapplaatsen voor daklozen, ondanks dat het gebouw in verval verkeert en hun levens in gevaar brengt.
De eigenaren antwoordden op 13 mei 2024 schriftelijk en verzochten de gemeente om de afsluiting subsidiair uit te voeren — precies de taak waarmee de gemeente nu bezig is. Zodra de muren zijn opgetrokken, zullen de kosten op de eigenaars van het complex worden verhaald.
De architect benadrukt dat de afsluitingen vast moeten zijn, behalve die van de hellingbaan naar de straat Marruecos, die hij geschikt acht als ‘praktisch toegangspunt’. Hij vraagt ook om, naast die 10 toegangen, ook andere zones af te sluiten die ‘gemakkelijk overklimbaar’ zijn, zowel vanaf de straat als vanaf aangrenzende percelen. Bovendien dringt hij erop aan om vóór het optrekken van de muren het afval, puin en meubilair uit het pand te verwijderen om gezondheids- en brandrisico’s te vermijden, en om de geblokkeerde interne doorgangen vrij te maken.
Bron: canarias7