De GC-1 is steeds weer een probleem, meestal beginnend in Telde. Files behoren hier tot de dagelijkse "strijd" van automobilisten op de snelweg. Om het probleem onder controle te krijgen, zijn er diverse voorstellen en ook een gemengde commissie bestaande uit het Cabildo, de verkeersautoriteit en de regering van de Canarische Eilanden. Deze commissie werd pas een maand geleden ingesteld.
Deze commissie heeft nu eerste "zachte maatregelen" voorgesteld, die in de komende twee weken van start moeten gaan. Deze eerste maatregelen beperken zich tot het wijzigen van borden en het schilderen van wegmarkeringen om de verkeersdoorstroming te versnellen. Voor de uitvoering van deze maatregelen is het ministerie van Verkeer van de Canarische Eilanden verantwoordelijk.
In de kern gaat het om de beperking en afbakening van enkele opritten naar de GC-1 in Telde. Men hoopt hiermee een betere verkeersdoorstroming te bereiken. Zo verklaarde de president van Gran Canaria, Antonio Morales (NC), op een persconferentie.
"Zoals u weet, verwachten we op de middellange en lange termijn maatregelen van de regering van de Canarische Eilanden en van de verkeersdirectie (DGT) ter verbetering van de GC-1 en het ongevalbeheer. Tijdens de technische bijeenkomsten van afgelopen maand werden echter verschillende mogelijkheden en alternatieven besproken om de verkeersdoorstroming op de hoofdverkeersader te verbeteren, die samenvallen met de verschillende gebieden van Telde die we tijdens onze twee bijeenkomsten hebben besproken," aldus Morales.
De "zachte maatregelen" beperken zich voorlopig tot het verplaatsen van bushaltes, zodat men meer ruimte op de GC-1 zal winnen. Bij de oprit van CC Las Terrazas zal op die manier zelfs een vierde rijstrook gewonnen worden. Men heeft zich op deze snel uitvoerbare maatregelen gericht om snel te kunnen handelen. Alle maatregelen zijn bovendien omkeerbaar voor het geval ze niet werken.
Omstructureringsmaatregelen aan de GC-1 moeten volgen
Volgens de minister van Verkeer van de Canarische Eilanden, Pablo Rodríguez (PP), moeten in de zomer van 2025 eerste omstructureringsmaatregelen voor de GC-1 worden uitgeschreven. Deze omstructureringen moeten in de kern een vierde rijstrook bevatten, zowel in zuidelijke als in noordelijke richting. De minister zei hierover: "De regering van de Canarische Eilanden is vastbesloten dit proces te stroomlijnen, zodat we deze rijstroken zo snel mogelijk beschikbaar hebben. De aanbestedingsprocedure voor de werkzaamheden begint komende zomer." In 2020 is een dergelijk plan niet geslaagd.
Men rekent erop dat na voltooiing van de bouwwerkzaamheden aan de GC-1 de nu goedgekeurde "zachte maatregelen" weer in de huidige toestand kunnen worden teruggebracht. Dit zal echter later pas definitief worden besloten.
De commissie zet haar werkzaamheden echter voort; in juni zal er een nieuwe bijeenkomst zijn van de verschillende instellingen.
Bron: infos-grancanaria