De Algemene Directie Verkeer (DGT) heeft een nieuwe maatregel aangekondigd om verkeersongevallen in Spanje, inclusief de Canarische Eilanden, terug te dringen door de snelheidslimieten die door flitspalen worden gecontroleerd aan te passen.
Te hard rijden blijft de meest voorkomende verkeersovertreding op Spaanse wegen en draagt aanzienlijk bij aan het hoge aantal ongevallen.
Volgens de DGT verhoogt rijden boven de snelheidslimiet het risico op ernstige of dodelijke ongevallen aanzienlijk.
Om dit probleem aan te pakken, heeft de DGT het aantal snelheidscamera’s op strategische locaties verhoogd en is van plan de tolerantielimieten van deze radars aan te passen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Voorheen werd een flitspaal geactiveerd bij een overschrijding van de 100 km/u-limiet met ongeveer 7 of 8 km/u. Nu heeft de DGT deze drempels verlaagd.
Voor vaste flitspalen, op wegen met snelheidslimieten onder de 100 km/u, wordt de camera geactiveerd bij slechts 3 km/u boven de limiet. Op wegen met een snelheidslimiet boven de 100 km/u wordt de radar geactiveerd bij 3% overschrijding van de limiet. Mobiele radars hanteren een tolerantie van 5 km/u op wegen met een limiet onder de 100 km/u en een tolerantie van 5% op wegen met een hogere limiet.
De DGT benadrukt dat een te hoge snelheid een negatieve invloed heeft op het rijgedrag en de kans op ernstige ongevallen vergroot. Ze illustreren dit met schokkende vergelijkingen: de impact van een botsing bij 50 km/u is vergelijkbaar met een val van de derde verdieping van een gebouw, bij 120 km/u met een val van de veertiende verdieping en bij 180 km/u is het vergelijkbaar met een sprong van de zesendertigste verdieping.
In Tenerife is te hard rijden verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de verkeersongevallen, wat de dringende noodzaak van deze nieuwe maatregelen onderstreept. Daarnaast moeten vanaf juli 2024 alle nieuwe voertuigen die in de Europese Unie worden verkocht, zijn uitgerust met de Intelligent Speed Assistant (ISA). Dit systeem gebruikt sensoren en geolocatie om snelheidslimieten op de weg te detecteren en waarschuwt bestuurders zowel auditief als visueel wanneer ze deze overschrijden.
Deze maatregelen zijn niet alleen bedoeld om boetes te voorkomen; het voornaamste doel is de veiligheid van alle weggebruikers te verbeteren door het risico op ongevallen op de Spaanse wegen te verkleinen.
Bron: canarianweekly