Al jaren is het een trieste aangelegenheid met de vervallen winkelcentra in de toeristische gebieden van Maspalomas en Playa del Inglés. Ook dit jaar is er niets veranderd, ondanks de beloften van de gemeente. Toch moet het toeristische imago opnieuw een hoogseizoen doorstaan dat gekenmerkt wordt door gesloten winkels, gebroken ramen, ophopend vuil, daklozen, enzovoort.
Ondertussen verspreidt dit beeld zich als een virus, want ook nabijgelegen vakantieverblijven investeren niets meer in de structuur en het uiterlijk van de gebouwen. Men heeft simpelweg de hoop verloren dat er iets zal veranderen, en bovendien blijven de gasten weg, omdat niemand zijn vakantie naast een vervallen omgeving wil doorbrengen. Pas wanneer het algemene beeld verbetert, zijn veel toeristische ondernemers bereid om ook in de vakantieaccommodaties te investeren.
In mei 2023 leek het nog best goed te staan voor veranderingen. Het Cabildo van Gran Canaria had de expert Antonio Garzón Beckmann ingehuurd, die alles nauwkeurig analyseerde en zelfs liet zien welke sterke punten de oude winkelcentra nog hebben en hoe deze in de toekomst nieuw leven ingeblazen kunnen worden. Maar de noodzakelijke stappen zijn tot op heden uitgebleven.
Duidelijk was al dat sommige winkelcentra beter gesloopt zouden kunnen worden, maar daarvoor ontbreekt het de eigenaren aan geld. Bovendien zou een nieuw gebouw volledig anders moeten worden opgezet; het concept zou zo moeten worden veranderd dat de kosten voor een nieuwbouw nog hoger zouden uitvallen. Een winkelcentrum dat nog net gered werd, noemde de expert ook: het CC Yumbo. Hier werd aangetoond dat specialisatie (homotoerisme) succesvol kan zijn.
De heropening van het “gerepareerde” winkelcentrum Plaza is daarentegen geen goed voorbeeld. Hier werd half werk geleverd, en alles bleef zoals het was. Kwaliteit ziet er simpelweg anders uit.
Hoe je het ook bekijkt, het huidige beeld is zoals het is: een schande voor het toeristische zuiden van Gran Canaria.
Bron: infos-grancanaria