Er is 16,67 miljoen euro beschikbaar gesteld om de onteigening van gronden voor de geplande spoorlijn op Gran Canaria te starten. De goedkeuring van de fondsen zal in de volgende vergadering van de eilandraad worden bekrachtigd. Hiermee gaat de planning van de spoorlijn naar de volgende fase.
De lijst van te onteigenen percelen is opgesteld door de exploitatiemaatschappij Ferrocarriles Gran Canaria in samenwerking met Ineco. Het proces moet nog dit jaar worden opgestart, zodat de daarvoor bestemde fondsen in de begroting van 2024 ook daadwerkelijk kunnen worden besteed.
Een andere reden voor deze stap is de waarschijnlijk binnenkort voltooide milieueffectrapportage, zodat men verder "efficiënt en onverwijld alle verplichte maatregelen kan nemen", aldus de verklaring van Ferrocarriles.
De spoorlijn wordt nog steeds gerechtvaardigd door het algemeen belang, wat alleen al blijkt uit de overbelasting van de snelweg GC-1. Bovendien verbetert de spoorlijn het openbaar vervoer op Gran Canaria op duurzame en lange termijn. Alleen op deze manier kan "een efficiënt en geïntegreerd vervoer op het eiland worden bereikt". De trein zal snelheid, regelmaat, betrouwbaarheid, veiligheid, comfort, duurzaamheid en lagere economische kosten met zich meebrengen.
Door gebruik te maken van de trein kunnen mensen in de toekomst aanzienlijk tijd besparen en zal de vervuiling op het eiland verder worden verminderd. Ook zal het geluidsniveau dalen, aangezien de trein, die tot 160 km/u kan rijden, volledig elektrisch en met hernieuwbare energiebronnen wordt aangedreven.
Schattingen wijzen erop dat de gegenereerde inkomsten vanaf het eerste exploitatiejaar voldoende zullen zijn om alle kosten van de spoorlijn te dekken. Wanneer de spoorlijn klaar is, zal deze een positief effect hebben op de economie, dat wordt geschat op ongeveer 1,04 miljard euro en 25.000 nieuwe banen. Dit zou een bijdrage leveren aan het BBP van Gran Canaria van ongeveer 4%.
Bron: infos-grancanaria