Nieuw registratiebeleid in het toerisme van Spanje zorgt voor onvrede

Nieuw registratiebeleid in het toerisme van Spanje zorgt voor onvrede

 

Een nieuwe registratieverplichting belast de toerismesector en reizigers, of zij die boeken. Vanaf 1 oktober 2025 moeten accommodaties, reisaanbieders, bemiddelingsplatforms, autoverhuurbedrijven en andere partijen extra gegevens verzamelen voor de Spaanse veiligheidsautoriteiten en deze aan hen doorgeven.

Tot nu toe was het tonen van een paspoort of identiteitskaart voldoende om zich correct te registreren bij accommodaties. Voortaan verlangt de staat echter ook de verstrekking van betalingsgegevens (creditcard- of bankgegevens van de boeker), een mobiel telefoonnummer en andere gegevens. Dit zijn allemaal privégegevens die voorheen niet door de staat werden opgevraagd en niet verplicht waren. Bovendien zijn dit gegevens die vaak geen officiële waarde hebben of kunnen worden gecontroleerd. Samengevat betreft het gevoelige privégegevens van de gasten.

Hotels door het hele land komen nu in opstand tegen deze wet. De Spaanse hotelvereniging CEHAT verwacht namelijk dat het tot een "echt chaos" zal leiden, tenzij de wet wordt aangepast. Het naleven van de wet is praktisch gezien onmogelijk. De vereniging heeft daarom een brief gestuurd aan de ministeries van Toerisme en Binnenlandse Zaken, met een kopie naar de politie en de Guardia Civil, waarin zij een herziening van de wet eisen.

Meerdere nadelen door het registratiebeleid

In de brief wijst de hotelvereniging op diverse nadelen, waaronder een "concurrentienadeel" op zowel de nationale als internationale markt. "De oplegging van zulke regels voor Spaanse of in Spanje actieve bedrijven vormt een duidelijk nadeel ten opzichte van concurrenten in andere EU-landen", aldus de brief.

Daarnaast wordt benadrukt dat de "technische infrastructuur die nodig is om te voldoen aan de registratie- en communicatieverplichtingen nog niet volledig functioneert, wat leidt tot juridische onzekerheid. Het niet kunnen naleven vergroot het risico op operationele en reputatieschade voor de betrokken bedrijven."

Ook is er sprake van een gebrek aan noodzakelijke verduidelijking en specificatie in de wetgeving, aangezien er verschillende lacunes in de wet zitten, wat leidt tot verdere "juridische onzekerheid". Daarnaast negeren deze voorschriften "de operationele complexiteit van de betrokken bedrijven, die moeite zullen hebben om de vereiste gegevens VÓÓR het verlenen van diensten te verzamelen".

Uiteindelijk vormt deze nieuwe verplichting een "overmatige administratieve last", met name voor kleine en middelgrote ondernemingen, die 95% van de totale toerismesector vertegenwoordigen.

Tot slot gaf CEHAT aan dat "de implementatie van deze vereisten de operationele kosten en administratieve complexiteit zal verhogen, wat veel bedrijven niet kunnen accepteren, omdat zij naast de blootgestelde operationele en reputatierisico’s te maken krijgen met zware economische sancties bij niet-naleving".

De hotelvereniging roept de autoriteiten en ministeries daarom op om de registratieplicht zodanig aan te passen dat er sprake is van proportionaliteit en gegevensminimalisatie, evenals een lange overgangsperiode voor de technische aanpassing van de systemen.

Indien de wet niet wordt aangepast, waarschuwen zij voor een aanzienlijke verslechtering van de beschikbare gegevens. Dit zou een verlies aan betrouwbaarheid voor de overheidsveiligheidsdiensten betekenen.

Bron: infos-grancanaria


© Copyright 2024 - Gran Canaria Nieuws en Tips - Alle rechten voorbehouden.

Search