De bedrijven in de passagiersvervoersector haasten zich om hun vloot te moderniseren vóór de aanbesteding van de vernieuwing van vergunningen in 2027 in het zuiden van Gran Canaria. Salcai heeft via het ITC de nieuwe generatie brandstofcellen van Toyota in handen gelegd van CaetanoBus, die in 2024 in gebruik zullen worden genomen. CaetanoBus, een Portugese fabrikant van bussen en chassis, onderdeel van Toyota Caetano Portugal en Mitsui & Co., heeft al waterstofbussen geleverd aan Alsa (Groep 1844) en Salcai Global, die debuteert met de route (maar geen lijn) Arinaga-Maspalomas.
Nuno Lago de Carvalho, commercieel directeur van CaetanoBus, zegt dat de Canarische Eilanden "een belangrijke markt zijn voor CaetanoBus, en we zijn erg blij dat we marktleider worden. Mobiliteit op basis van waterstof is essentieel om grote vloten koolstofvrij te maken en cruciaal in de duurzame strijd tegen klimaatverandering."
De H2.City Gold is een standaard lagevloerbus met een aluminium carrosserie en zal worden uitgerust met de nieuwe generatie brandstofcellen van Toyota, met een nominaal vermogen van 70 kW. Het nieuwe waterstofbrandstofcelsysteem van Toyota is compacter, lichter en nog efficiënter, en biedt meer energiedichtheid dan de vorige generatie. Bovendien wordt het nu in Europa geassembleerd, in het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van Toyota Motor Europe (TME) in Zaventem (Brussel).
Dankzij deze nieuwe technologie heeft het engineering- en R&D-team van CaetanoBus ook de integratie van het nieuwe systeem in de bus verbeterd, en wordt nu de warmte die door het brandstofcelsysteem wordt gegenereerd gebruikt om sneller te verwarmen en meer comfort te bieden aan de passagiersruimte en de chauffeurscabine. CaetanoBus heeft ook andere verbeteringen doorgevoerd die de prestaties van het voertuig zullen verhogen, zoals een nog lager waterstofverbruik en een groter rijcomfort. Deze bestelling, die een impact zal hebben op de economische hoofdstad van de Canarische Eilanden, zal de verkoop van het H2.City Gold-model van CaetanoBus stimuleren, de op waterstof gebaseerde elektrische bus waarvan al meer dan 115 exemplaren zijn verkocht in verschillende Europese steden in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal en Denemarken.
Daarnaast zal deze bestelling vanuit de Canarische Eilanden de samenwerking van CaetanoBus met de belangrijkste busoperators op het gebied van waterstof versterken, vooral gezien het feit dat bijvoorbeeld EMT in Madrid 10,8 miljoen euro heeft geïnvesteerd in de bouw van een waterstofstation en de fotovoltaïsche installatie die het van energie voorziet. CaetanoBus, onderdeel van Toyota Caetano Portugal en Mitsui & Co., is een Portugese fabrikant van bussen en chassis. Het bedrijf heeft een solide aanbod van voertuigen voor gebruik in steden en luchthavens, wat het gevolg is van zijn technische vermogen om exclusieve mobiliteitssystemen te ontwikkelen die klantgericht zijn. CaetanoBus is ook de fabrikant van COBUS, wereldmarktleider in luchthavenbussen. CaetanoBus richt zich sinds 1980 op elektrische mobiliteit. CaetanoBus en Toyota versterkten hun strategische alliantie in december 2020, toen Toyota Caetano Portugal een directe aandeelhouder werd van CaetanoBus, om zo de duurzame mobiliteitsoplossingen verder uit te breiden.
Bron: maspalomas24h