Het zuiden van Gran Canaria blijft achter, maar heeft een serieus probleem: vanaf januari 2025, over een paar maanden, mogen auto's met een A-label er niet meer rijden en kunnen lokale politieagenten boetes opleggen tot 200,00 euro. Dit zal van invloed zijn op auto's die ouder zijn dan 20 jaar. In het bijzonder gaat het om auto's en bestelwagens die vóór 2000 zijn geregistreerd, dieselvoertuigen die vóór 2006 zijn geregistreerd en motorfietsen van vóór 2001. Volgens Faconauto, de werkgeversorganisatie die de verenigingen van officiële dealers van automerken, bedrijfsvoertuigen en landbouwmachines vertegenwoordigt, heeft 27,60 % van het wagenpark in het zuiden van Gran Canaria geen milieukenmerk dat wordt uitgegeven door de Algemene Verkeersdienst (DGT). Dit percentage omvat voornamelijk de oudste en minst efficiënte voertuigen (benzinemodellen van vóór januari 2000 en dieselmodellen van vóór 2006).
Het B-label, dat geldt voor benzinepersonenauto's geregistreerd vanaf januari 2000 en diesel vanaf januari 2006, en het C-label, benzinepersonenauto's geregistreerd vanaf januari 2006 en diesel vanaf 2014, beslaan respectievelijk 22,12 % en 47,13 % van het totale wagenpark in het zuiden van Gran Canaria. Het kleinste percentage vertegenwoordiging zit in de meest efficiënte technologieën en de jongere auto's. Voertuigen met het CERO-label (elektrische en plug-in hybride auto's) vormen slechts 0,81 % van het wagenpark in het zuiden van Gran Canaria, terwijl auto's met het ECO-label (hybrides) 2,34 % van het totaal uitmaken.
Faconauto heeft ook de ontwikkeling van de gemiddelde leeftijd van het wagenpark op de Canarische Eilanden geanalyseerd, die vorig jaar 2022 uitkwam op 15 jaar, duidelijk boven het nationale gemiddelde van 13,9 jaar. De zwakte van de markt en de aanhoudende registratiecrisis, die sinds de pandemie wordt veroorzaakt door voorraadproblemen en een ongunstige consumptieomgeving, vertragen de vervanging van voertuigen door particulieren, gezinnen, wagenparken en bedrijven. Dit verslechtert de kwaliteit van het wagenpark. Volgens de werkgeversorganisatie moeten de gehele waardeketen van de auto-industrie, evenals de overheden en politieke actoren, samenwerken en de focus leggen op elektrificatie en duurzame mobiliteit.
Bron: maspalomas24h