De hoofdcommissaris van de lokale politie in het zuiden van Gran Canaria, Isidro Armas, verwacht dat er in 2025 door de gemeentelijke takelwagens 1.900 fout geparkeerde voertuigen of voertuigen die in beslag zijn genomen wegens gerechtelijke procedures of beslagleggingen, zullen worden verwijderd. Dit is gebaseerd op de schattingen van de Afdeling Verkeer (Stedelijke Mobiliteit) van San Bartolomé de Tirajana. Dit aantal is een resultaat van het jaarlijkse gemiddelde: in 2018 werden 1.537 voertuigen van de straat gehaald en in 2021 waren dat er 1.883.
Maspalomas verwacht deze voertuigen te verwijderen, omdat er een aanbesteding is uitgeschreven voor het takel- en transporteren van voertuigen naar gemeentelijke opslag, ter waarde van bijna een miljoen euro. "Er wordt geschat dat er jaarlijks ongeveer 1.900 transporten zullen plaatsvinden, om een marge te laten voor een mogelijke toename van de diensten," staat er in het behoefteonderzoek waar Maspalomas24H toegang tot heeft gehad. Het aantal voertuigen dat elk jaar in bewaring wordt genomen, wordt geschat op 100 voertuigen.
De gemeente San Bartolomé de Tirajana verwacht jaarlijks 100 bromfietsen, tweewielige motorfietsen, steps, fietsen en vergelijkbare voertuigen te verwijderen, waarvoor de transportkosten 40 euro per stuk zullen bedragen. Voor 1.700 personenauto’s, voertuigen afgeleid van personenauto’s, terreinwagens, bestelwagens en soortgelijke voertuigen die niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo, zal de kostprijs 60 euro per voertuig zijn, terwijl de 25 verplaatsingen van campers, caravans, tractoren, vrachtwagens, trekkers en aanhangers tot 90 euro zullen kosten. Voor deze dienst zal jaarlijks 420.750 euro worden betaald.
De deelnemende bedrijven moeten voldoen aan de gunningscriteria op basis van de beste economische aanbieding, een maximale responstijd van 30 minuten en de beschikbaarheid van maximaal drie takelwagens die in staat zijn voertuigen tot 3.500 kilo te slepen. Het personeel dat wordt ingehuurd om de takelwagens te besturen, moet bestaan uit voldoende chauffeurs om de dagelijkse diensten te dekken. Bovendien moeten zij in het bezit zijn van een geldig rijbewijs C1+E, dat gedurende de looptijd van het contract behouden moet worden, om voertuigen van de openbare weg te kunnen verwijderen. De aannemer moet de kosten dragen voor het voorzien van de takelwagen van gemeentelijke logo’s zodat deze als gemeentelijke dienst herkenbaar is. Het contract beloont het bestrijden van langdurige werkloosheid onder zijn werknemers.
Bron: maspalomas24h