De Guiniguada-brug op de GC-3 in Las Palmas de Gran Canaria bevindt zich al geruime tijd in een renovatiefase. Nu heeft de verantwoordelijke minister voor openbare werken van het Cabildo de Gran Canaria, Augusto Hidalgo, uitgelegd wat er nog moet gebeuren.
Aan de landzijde van de brug, in de rijrichting van noord naar zuid, zullen de vier rijstroken moeten worden versmald en de maximumsnelheid zal worden verlaagd van de huidige 80 km/u naar 60 km/u. Hiermee begint de laatste fase van de renovatie van de brug. Zonder deze maatregel kunnen de versterkingswerkzaamheden aan de spankabels niet worden uitgevoerd. Dit is echter essentieel om de veiligheid van de Guiniguada-brug te waarborgen.
Deze laatste bouwfase zal naar verwachting medio augustus 2024 beginnen en in de eerste helft van 2025 voltooid zijn. Tot de afronding van deze werkzaamheden mogen voertuigen met een gewicht van meer dan 3,5 ton de brug aan deze zijde niet gebruiken, met uitzondering van bussen.
De spankabels worden van buiten aan de brug bevestigd en zullen ook na de afronding van de werkzaamheden zichtbaar zijn. Aan de middenoverspanning van de brug zal eerst een metalen frame van 10 x 15 meter worden aangebracht. Dit onderdeel draagt vier nieuwe spankabels die voor 100% de veiligheid van de brug zullen herstellen.
Het genoemde metalen frame wordt momenteel per schip naar Gran Canaria vervoerd en is gebouwd in La Coruña. Zodra het onderdeel aankomt, zal in een daaropvolgend weekend de Guiniguada-brug volledig worden afgesloten om het frame te bevestigen. Als de weersomstandigheden het toelaten, kunnen de werkzaamheden waarschijnlijk binnen een dag worden voltooid.
Eindtests aan de Guiniguada-brug
Wanneer alle maatregelen volledig zijn afgerond, zal de brug opnieuw volledig voor het verkeer worden afgesloten. De reden hiervoor is een speciale belastingtest. Hiervoor zullen 30 vrachtwagens, met aanzienlijk meer gewicht dan gebruikelijk bij dergelijke tests, op de brug worden geplaatst. Als deze test wordt doorstaan, kan de Guiniguada-brug weer volledig voor het verkeer worden vrijgegeven.
Tot nu toe is er 7,2 miljoen euro uitgegeven aan de renovatiewerkzaamheden, die in de zomer van 2022 zijn begonnen. Voor de volledige renovatie is 11,9 miljoen euro gepland.
Volgens de verantwoordelijke projectleider, ingenieur José Antonio Llombart, was een constructiefout de oorzaak van het probleem met de spankabels van de Guiniguada-brug. De breuk in de spankabels trad op omdat de cementmortel ontbrak, waardoor deze niet waterdicht waren. De bouw van de brug werd destijds door de regering van de Canarische Eilanden opgedragen. Om deze reden wil het Cabildo de Gran Canaria achteraf de renovatiekosten vergoed krijgen van de lokale overheid, aldus Augusto Hidalgo tot slot.
Bron: infos-grancanaria.com