Faillissement van FTI treft de Canarische Eilanden – Dit moet je nu weten

Faillissement van FTI treft de Canarische Eilanden – Dit moet je nu weten

 

Gisteren werd het faillissement van FTI, een van de grootste reisorganisatoren van Duitsland, bekendgemaakt in de media. Dit treft ongeveer 40.000 vakantiegangers en 1.500 directe arbeidsplaatsen op de Canarische Eilanden. Deze gegevens zijn gebaseerd op een eerste schatting van CEOE-Tenerife. Jaarlijks heeft FTI ongeveer 500.000 vakantiegangers naar de Canarische Eilanden gebracht. Andere schattingen geven aan dat FTI dagelijks ongeveer 66.000 Duitse vakantiegangers naar de eilanden bracht.

FTI heeft vorig jaar nog investeringen gedaan in 30 hotels op de Canarische Eilanden, met een omvang van ongeveer 800 miljoen euro. De president van CEOE, Pedro Alfonso, moest toegeven dat na het faillissement van Thomas Cook en de coronapandemie het huidige faillissement van FTI opnieuw een zware klap is voor het toerisme op de Canarische Eilanden. Hij vertrouwt er echter op dat het marktvolume van FTI door andere organisatoren zal worden overgenomen.

FTI opereert vanuit zes herkomstlanden; naast Duitsland bedient FTI ook Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Groot-Brittannië en Nederland. Ongeveer 15% van de totale Duitse reismarkt wordt afgehandeld door FTI.

Met name op Fuerteventura zou dit faillissement zwaardere gevolgen kunnen hebben, omdat FTI op dit eiland bijzonder actief is en aanzienlijke marktaandelen heeft. We moeten echter afwachten, zoals de president van het eiland, Lola García, probeerde duidelijk te maken. "Het nieuws is nog relatief vers, we moeten eerst alle details kennen," maar "ik maak me zorgen over de omvang die het op Fuerteventura kan hebben."

De Canarische minister van Toerisme gaf echter ook aan dat FTI slechts verantwoordelijk is voor 3% van de reizen naar de Canarische Eilanden.

Problemen voor klanten

Het faillissement van de Duitse reisorganisator FTI heeft ertoe geleid dat meerdere toeristen op de eilanden geen accommodatie meer hebben. Het nieuws heeft tot enige onzekerheid en een zeer stressvolle situatie voor veel toeristen geleid, bijvoorbeeld op Fuerteventura, die hun verblijf in een van de door het faillissement getroffen hotelketens moesten betalen en zelfs hun retourticket naar hun herkomstlanden.

De FTI-groep deelde mee dat de absolute prioriteit is om de reeds gestarte reizen in de hotels te garanderen, maar dat dit niet mogelijk is voor reizen die vanaf 4 juni, dus gisteren, beginnen. Voor dergelijke situaties heeft de consument rechten die hem beschermen. De Europese richtlijn voor pakketreisregelingen schrijft wettelijk voor dat reisorganisatoren een borg moeten achterlaten voor onvoorziene gebeurtenissen.

Het telefoonnummer voor consumenten is +49 (0)89 710 45 14 98.

Alle reizen die rechtstreeks bij FTI zijn geboekt en als startdatum 4 juni 2024 hebben, kunnen niet meer doorgaan. Dit geldt voor alle bij FTI geboekte diensten. Tot de FTI-groep behoren ook de merken 5vorFlug, BigXtra Touristik GmbH en de autoverhuurbedrijven DriveFTI, Cars en Camper. Boekingen bij derden, die via FTI zijn gedaan, zijn niet getroffen door het faillissement. Dit kunnen ook boekingen zijn bij TUI of Alltours.

In veel gevallen hangt het af van de vraag of de Duitse Reisverzekering (DRSF) van toepassing is of niet. Als een pakketreis is geboekt, dekt de verzekering dit meestal. Bij losse onderdelen, zoals hotelboekingen of autoverhuur, dekt de verzekering dit meestal niet, omdat de bescherming van de DRSF alleen pakketreisdekkingen omvat. Echter, FTI was voornamelijk actief met pakketreizen. Dus ook retourreizen die als pakketreis zijn inbegrepen, zijn verzekerd. De losse boeking van retourvluchten echter niet!

Is de pakketreis ten einde?

De afgelopen jaren hebben meerdere reisorganisatoren financiële problemen gekregen of moesten zelfs failliet gaan. Is hierin een trend te herkennen? Moet men in de toekomst verwachten dat pakketreizen zullen verdwijnen? In principe niet, want er zal altijd wel een andere organisator zijn die het werk overneemt.

Maar voor veel reisbestemmingen, niet alleen de Canarische Eilanden, blijft dit een probleem. Betalingsuitval in hotels kan een domino-effect veroorzaken. Banen staan op het spel en hotels zouden zich meer en meer kunnen afkeren van het pakketreisconcept.

In principe raden we altijd aan om hotels en vluchten apart te boeken, en wel direct, niet bij de reisorganisator. Hoewel je dan geen inbegrepen verzekering hebt, heeft het verleden geleerd dat zelfs de reisgarantiecertificaten niet altijd helpen, vooral niet bij faillissementen.

Uiteindelijk blijft het een keuze van de vakantieganger, maar duidelijk is dat elke rechtstreeks geboekte accommodatie zonder organisator de lokale economie meer helpt dan een geboekte pakketreis.

Bron: infos-grancanaria.com


© Copyright 2024 - Gran Canaria Nieuws en Tips - Alle rechten voorbehouden.

Search