Op Gran Canaria werd de eerste lijnbus die op groene waterstof rijdt, gepresenteerd. De waterstofbus van het bedrijf Global SU wordt bevoorraad via het "tankstation" van het technologische Canarische Instituut (ITC) in Pozo Izquierdo. De bus zal worden ingezet in het zuidoosten van het eiland. Het instituut valt onder het Canarische ministerie van Universiteiten en Innovaties. Bij de presentatie waren vice-minister Ciro Gutiérrez en de president van Gran Canaria, Antonio Morales, aanwezig.
Vice-minister Gutiérrez verklaarde bij de presentatie dat "de ingebruikname van de eerste bus op hernieuwbare waterstof op de Canarische Eilanden een mijlpaal is in het engagement van de regering". Dit maakt "de Canarische Eilanden tot een van de belangrijkste spelers in de economische transformatie bij het aanpakken van de uitdagingen van de groene revolutie bij het bevorderen van duurzame mobiliteit".
Het ITC-project werd gesubsidieerd met bijna 6 miljoen euro aan EU-fondsen. De vice-minister is ervan overtuigd dat "de productie van brandstoffen van hernieuwbare oorsprong uit groene waterstof de weg vrijmaakt voor de ontwikkeling van decarbonisatiemogelijkheden in de transportsector".
Antonio Morales gaf aan dat "Gran Canaria zich in een diepgaande verandering van mobiliteit bevindt". Hij verwees ook naar de verschillende automatiseringsprocessen die op Gran Canaria worden geïmplementeerd en nog zullen worden geïmplementeerd. De waterstofbus is "een sprong in het duurzame transportsysteem, dat ook wordt nagestreefd door het Eco-Islandsysteem dat is vastgesteld door het Cabildo in zijn programma".
Duurzaamheid in energie
Voor Antonio Morales is duurzaamheid een sleutelelement. Hij verklaarde dat "28% van de broeikasgasemissies toe te schrijven zijn aan transport". Decarbonisatie bereikt "het doel om deze emissies te verminderen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te overwinnen". Hierdoor kan Gran Canaria ook energieonafhankelijkheid bereiken, een ander doel van het Cabildo.
Voor het eerst wordt er op de Canarische Eilanden een verkeerslijn geëxploiteerd met "zero emissies", daarom is het "bijzonder belangrijk dat de regering van de Canarische Eilanden, het Cabildo de Gran Canaria en de exploitant Global samenwerken", aldus Morales.
De waterstofbus heeft een bereik van 400 kilometer en verbruikt ongeveer 7 kg waterstof per 100 kilometer. Het is uitgerust met een brandstofcel met een nominaal vermogen van 60 kW, samen met de bestaande batterijen drijft dit een motor van 180 kW aan. Het tanken duurt slechts 10 minuten.
Deze eerste lijn is opgezet voor studie, om te bepalen of de ingeslagen weg juist is en zo ja, om de decarbonisatie te versnellen. De bio-raffinaderij voor groene waterstof is sinds november vorig jaar operationeel en is een pionier in Spanje. Naast groene waterstof wordt er ook onderzoek gedaan naar andere hernieuwbare brandstoffen.
De directeur van de instelling, Gonzalo Piernavieja, verklaarde dat deze nieuwe technologie "ons in staat stelt het potentieel van waterstoftechnologieën en hun derivaten te verkennen". Hierdoor zouden de "Canarische Eilanden voorop lopen in de meest geavanceerde technologieën die bijdragen aan duurzaamheid". Voor de onderzoeker is dit ook een soort van "eerste steenlegging voor landtransport en scheepvaart".
De directeur van Global, Víctor Quintana, verklaarde dat zijn bedrijf "zeer dankbaar is voor deze gelegenheid". Global heeft zich "altijd ingezet voor minder milieubelastende en milieuvriendelijke voertuigen in zijn vloot".
Hoe lang het zal duren voordat dit mogelijk in serieproductie gaat, blijft echter onduidelijk. Naast de pure elektrische bus, die al sinds 2019 in Las Palmas de Gran Canaria rijdt, is dit echter weer een stap in de goede richting.