Het Europees Parlement heeft een voorstel goedgekeurd dat, indien het van kracht wordt, een aanzienlijke verandering zou betekenen voor het rijbewijs B, het rijbewijs dat de meeste bestuurders in Spanje hebben. De DGT heeft ook een nieuwe boete ingevoerd van maximaal 500 euro als je rijbewijs niet bij je hebt in de auto tijdens het rijden.
Dit is de classificatie die je in staat stelt om de meest voorkomende auto's te besturen, bekend als 'personenauto's', wat in technische termen voertuigen betekent met een maximaal toegestaan gewicht van 3.500 kilogram, inclusief voertuigen met maximaal negen zitplaatsen, bestelwagens en pick-up trucks.
Dit is vandaag de dag nog steeds het geval, maar het zou kunnen veranderen, aangezien het Europees Parlement een voorstel heeft goedgekeurd dat het toegestane gewicht van voertuigen die met een 'B-rijbewijs' kunnen worden bestuurd, zou kunnen verhogen tot 4.250 kilogram.
Dit zou betekenen dat dit type rijbewijs mensen in staat zou stellen om elke camper te besturen die dit gewicht niet overschrijdt, zonder een vrachtwagenrijbewijs te hoeven halen, zolang je je B-rijbewijs minstens twee jaar hebt.
Maar dat is nog niet alles. Als de maatregel wordt goedgekeurd, zou de verandering ook het mogelijk maken om grote elektrische auto's te besturen, zoals de elektrische Hummer, die zo zwaar is dat je momenteel een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt om hem te besturen.
Het voorstel hing al een tijdje in de lucht sinds het werd gelanceerd door de EFC (Europese Federatie van Caravanning), die vroeg dat alleen campers of kampeerwagens die op elektriciteit reden, zouden worden bestuurd.
Maar, uiteindelijk, betekent deze verhoging van het maximale gewicht (MMA) van 3.500 kilogram tot een maximum van 4.250 kilogram door de EU ook de mogelijkheid om SUV's of grote elektrische auto's te besturen. (Compensatie voor batterijgewicht)
Het voorstel voegt deze maatregel toe met betrekking tot elektrische auto's met als doel het dekken of compenseren van het toegenomen gewicht dat elektrische auto's hebben omdat ze op batterijen werken, die veel meer wegen dan de verbrandingsmotor van benzine- of dieselauto's.
Dit zou goed nieuws kunnen zijn om het gebruik van elektrische auto's te vergroten, maar in het geval van voertuigen van zulke grote afmetingen en zo'n groot gewicht, zou hun initiële koolstofvoetafdruk betekenen dat er honderdduizenden kilometers gereden zouden moeten worden om die voetafdruk te compenseren.
Zoals geïllustreerd door 'Motorpasion', "heeft een GMC Hummer EV een batterij van 245 kWh (vijf keer die van een elektrische Renault Clio), dus zijn koolstofvoetafdruk zal niet worden gecompenseerd met slechts 70.000 km zoals bij een elektrische Volvo XC40."
Op dit moment is er nog geen groen licht gegeven voor de maatregel, die, als deze wordt uitgevoerd, zou plaatsvinden na de Europese verkiezingen in de eerste twee weken van juni.
Bron: canarianweekly.com