Beperking van praalwagens: Exploitanten van praalwagens voorspellen schade aan het imago van het carnaval van Maspalomas

Beperking van praalwagens: Exploitanten van praalwagens voorspellen schade aan het imago van het carnaval van Maspalomas

 

De exploitanten van de praalwagens voor de carnavalsoptocht in Maspalomas bestempelen de beslissing van het stadhuis van San Bartolomé de Tirajana om slechts 100 praalwagens toe te staan als een "gemiste kans met aanzienlijke economische verliezen en wat nog erger is, met reputatieschade". In de Canarias7-krant delen twee betrokkenen hun perspectief en uiten hun ongenoegen. Beiden willen hun identiteit niet bekendmaken, maar samen verliezen ze ongeveer 750 klanten.

Hoewel veel gebaseerd is op schattingen, gaan de exploitanten ervan uit dat in totaal 2.500 klanten getroffen zijn door deze beslissing van het stadhuis. Dit is gebaseerd op een gemiddelde capaciteit van 130 kaartkopers per praalwagen, met het wegvallen van ongeveer 20 wagens. Per kaart wordt ongeveer 80 tot 90 euro in rekening gebracht, geld dat in veel gevallen al lang aan de praalwagen exploitanten is betaald en nu moet worden terugbetaald.

"Er zijn klanten die uit het buitenland komen en hun vliegtickets al hebben betaald, en dan zijn er anderen die ook al hotels en vakantiewoningen hebben geboekt", waarschuwt een van de exploitanten, die de ontstane economische schade en reputatieschade aan het merk aan de kaak stelt. "Ik rijd al elf jaar met praalwagens tijdens het carnaval, en zoiets is me nog nooit overkomen." Hij ziet het belangrijkste probleem in de "nalatigheid" van de stadsadministratie die het carnaval organiseert. "De voorwaarden voor deelname werden op dezelfde dag bekendgemaakt als de opening van de inschrijvingsperiode, en dat is niet het geval bij andere evenementen zoals de gala's," benadrukt hij.

Hij legde verder uit dat de normale procedure is dat eerst de voorwaarden worden gepubliceerd, zodat de exploitanten weten wat ze moeten voldoen om de documentatie voor te bereiden. Op die manier heeft men tijd om zich voor te bereiden op de start van de inschrijving. "Hier heeft men niet de gebruikelijke redelijke tijdspanne gegeven," maar het contingent was al op dezelfde dag uitgeput. Dit zou de indruk kunnen wekken dat sommige praalwagen exploitanten mogelijk een voorkeursbehandeling hebben gekregen. Iets wat deze exploitant niet expliciet wilde zeggen.

De kosten voor deelname aan de Carnavalsoptocht zijn hoog

De andere exploitant neemt zelf niet deel aan de parade, maar verhuurt zijn twee praalwagens aan andere bedrijven die al hebben geïnvesteerd in de uitrusting van de wagens. Deze bedrijven blijven alleen zitten met de kosten voor voedsel en drank. Hij verzekerde echter dat de onderhoudskosten voor de wagens het hele jaar door moeten worden gedekt. "De voertuigen moeten worden onderhouden en ondergaan strenge veiligheidscontroles, wat kosten met zich meebrengt."

Het kost ongeveer 3.000 euro om een praalwagen klaar te maken voor het carnaval; de kosten bestaan uit verschillende factoren. De huurprijs voor een trekker met een goedgekeurde chauffeur alleen al bedraagt ongeveer 500 euro plus loon. Er zijn dj's en vier tot vijf medewerkers nodig om de banden van de praalwagen te beveiligen, zodat bezoekers geen toegang hebben tot de banden van de praalwagen. In Duitsland worden deze mensen vaak ook "Wagenengel" genoemd. Bovendien moet in Maspalomas een beveiligingsmedewerker worden ingehuurd die verantwoordelijk is voor de veiligheid op de praalwagen.

De twee exploitanten willen echter niet opgeven en hebben om een ontmoeting met de burgemeester gevraagd. Ze voelen zich oneerlijk behandeld. "Ze mogen niet vergeten dat wij, de praalwagen exploitanten, het grootste feestelijke evenement van de Canarische Eilanden organiseren. Er is geen evenement dat zoveel mensen bijeenbrengt."

Bron: infos-grancanaria.com


© Copyright 2024 - Gran Canaria Nieuws en Tips - Alle rechten voorbehouden.

Search