In een verontrustend incident op 7 januari haalde de Maritieme Reddingsdienst een jonge Noord-Afrikaanse man met onderkoeling uit het water, vastklampend aan een vrachtwagenband terwijl hij probeerde naar de Canarische Eilanden te peddelen. Hij vertelde over een huiveringwekkende reis vanuit Tarfaya met een vriend, die helaas de nacht voor de redding stierf.
De gevaarlijke migratieroute naar de Canarische Eilanden, die in 2023 wereldwijd het hoogste aantal slachtoffers eiste, blijft verraderlijk, met minstens zeven doden in de eerste 25 dagen van 2024.
Volgens de laatste gegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken zijn er tussen 1 en 15 januari 3.480 migranten op de Archipel aangekomen. Sindsdien zijn er aanvullende reddingsoperaties geweest, waardoor het totale aantal overlevenden dit jaar boven de 5.000 komt.
In tegenstelling tot vorig jaar waren er in de eerste twee weken van 2023 lagere aantallen, met slechts 371 geredde mensen op tien boten. Gran Canaria, El Hierro, Tenerife, Fuerteventura en Lanzarote blijven de belangrijkste punten voor de landingen van migranten.
De meeste migranten staken in 2023 over naar de Canarische Eilanden.
De cijfers weerspiegelen de grimmige statistieken van 2023, waarin 39.910 mensen de gevaarlijke oversteek naar de Canarische Eilanden waagden, meer dan de beruchte "Cayuco-crisis" van 2006. Ondertussen is de Atlantische Oceaan een tragisch kerkhof geworden, met minstens zeven doden in de eerste drie weken van dit jaar, waaronder de metgezel van de geredde man in Fuerteventura op een vrachtwagenband.
Op 21 januari begeleidde de Maritieme Reddingsdienst een boot met 65 mensen naar de haven van La Restinga op El Hierro, waar één persoon tragisch het leven verloor en twee anderen in het ziekenhuis werden opgenomen vanwege ernstige onderkoeling.
Afgelopen zaterdag, 27 januari, kwam een cayuco aan in de haven van La Estaca op El Hierro, met vijftig mensen aan boord die allemaal leden aan onderkoeling. Er waren ook twee dode lichamen van mensen die de overtocht niet hadden overleefd, en een andere persoon overleed terwijl hij op het land werd behandeld. Volgens het verhaal van de overlevenden hadden ze ook het lichaam van een andere persoon overboord gegooid toen ze in de buurt van de kust waren, wat betekent dat vier mensen deze oversteek niet hebben overleefd.
Meer dan 6.000 mensen stierven vorig jaar op de Canarische route.
In 2023 eiste de Atlantische Oceaan het leven van 6.007 mensen, waarbij veel andere incidenten niet werden gemeld of nog steeds als vermist worden beschouwd. Het Right to Life-rapport van Caminando Fronteras benadrukt een "migratoire vooringenomenheid" in de activering van reddingsoperaties en schrijft dit toe aan de externalisering van grenzen. De groep betoogt dat de Spaanse staat derde landen onder druk zet om reddingsoperaties uit te voeren, vaak zonder voldoende middelen of capaciteiten, met prioriteit voor het onderscheppen van immigratie boven het redden van levens.
De tragische tol op de route naar de Canarische Eilanden overtreft andere toegangspunten tot Spanje, met 147 doden in de Straat, 30 in de Alboran Zee en 434 op de Algerijnse route in 2023. Van de 6.618 slachtoffers die Spanje probeerden te bereiken, waren 363 vrouwen en 384 kinderen. De zorgwekkende trend van verloren levens op zee benadrukt de dringende noodzaak van gecoördineerde internationale inspanningen om de humanitaire crisis in de Atlantische Oceaan aan te pakken.
Migratieroutes naar de Canarische Eilanden
Bron: Canarianweekly