Het gebruik van elektrische scooters is de afgelopen maanden toegenomen, wat aanzienlijke controverse heeft veroorzaakt onder voetgangers en andere weggebruikers. Vanaf 22 januari zullen ze hun eigen set regels hebben op het gebied van elektrische mobiliteit die hun aankoop en gebruik in de toekomst zal reguleren.
Wat is een Personal Mobility Vehicle (PMV)?
Een Personal Mobility Vehicle (PMV) is een voertuig met één of meer wielen, ontworpen voor één rijder en uitsluitend aangedreven door elektrische motoren (batterijen tot 100 VDC met een geïntegreerde lader tot 240 VAC invoer). Deze elektrische motoren kunnen het voertuig een maximale ontwerpsnelheid geven tussen 6 en 25 km/u en kunnen alleen een zitplaats of zadel hebben als ze zijn uitgerust met zelfbalancerende systemen.
De circulatie van deze voertuigen is verboden op kruispunten, interstedelijke wegen, autosnelwegen, en stedelijke tunnels. Bovendien is het rijden op trottoirs in stedelijke gebieden ook verboden. Omdat ze in alle opzichten als voertuigen worden beschouwd, moeten hun bestuurders zich houden aan verkeersregels zoals elke andere weggebruiker.
Wijzigingen in de regelgeving voor 2024
Voordat je de weg op gaat met je elektrische scooter, is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de regels die later deze maand van kracht worden. Deze regels zijn van toepassing op alle gebruikers van Personal Mobility Vehicles (PMV) tijdens hun reizen.
Volgens de Algemene Directie van het Verkeer (DGT) werden er in 2020 in totaal acht sterfgevallen geregistreerd met betrekking tot deze voertuigen, waarvan zeven in stedelijke gebieden en één in een interstedelijk gebied waar hun gebruik momenteel verboden is.
Hoewel elke gemeente de circulatie van PMV's, waaronder elektrische scooters, kan reguleren, zijn gebruikers verplicht zich te houden aan minimale voorwaarden die van toepassing zijn op elke regio van Spanje.
Bovendien kunnen vanaf 22 januari 2024 alleen gecertificeerde persoonlijke mobiliteitsvoertuigen worden verkocht. De DGT heeft verklaard dat deze verandering in regelgeving tot doel heeft de verkeersveiligheid te verbeteren en de bestuurders van deze voertuigen, evenals andere weggebruikers, te beschermen.
Verplichte kenmerken voor persoonlijke mobiliteitsvoertuigen (PMV) vanaf 22 januari 2024:
Snelheid:
Ze moeten zijn ontworpen om een maximale snelheid van 25 km/u te bereiken, waarboven de motor stopt met het aandrijven van het voertuig. Ze moeten anti-misbruiksysteem hebben voor zowel snelheid als vermogen, samen met een zichtbare informatieweergave van snelheid en batterijniveau.
Remsysteem:
Alle PMV's moeten twee onafhankelijke remmen hebben met een minimale vertraging van 3,5 m/s². Voertuigen met meer dan 2 wielen moeten ook een parkeerrem hebben.
Zichtbaarheid:
PMV's moeten zijn uitgerust met voorreflectoren (wit), zijreflectoren (wit of geel) en achterreflectoren (rood). Bovendien moet het remlicht onderscheidend zijn of gecombineerd met het achterlicht.
Auditieve waarschuwing:
Alle PMV's moeten een hoorbare waarschuwing (hoorn) hebben, en die bedoeld zijn voor gebruik bij de levering van goederen of diensten moeten ook een achteruitwaarschuwing hebben.
Parkeerstabilisatiesysteem:
PMV's met minder dan 3 wielen moeten een stabilisatiesysteem hebben, zoals een zijstandaard of centrale standaard, bij het parkeren om te voorkomen dat ze midden op straat vallen.
Wielen:
De minimaal vastgestelde diameter voor wielen is 203,2 mm, met een ruw oppervlak voor tractie. Het gebruik van gladde banden is ten strengste verboden.
Veilig vouwen:
PMV's moeten een dubbel beveiligingssysteem hebben om ervoor te zorgen dat ze veilig zijn opgevouwen en onbedoelde openingen te voorkomen.
Markering:
Alle PMV's moeten een unieke, permanente, leesbare fabrieksmarkering hebben die zichtbaar is en informatie geeft over de maximale snelheid, het serienummer, het certificaatnummer, het bouwjaar, en het merk en model.
Identificatiehouder:
PMV's moeten aan de achterkant ruimte hebben om een identificatie- of registratielabel te tonen. Naast deze technische kenmerken beschrijft de handleiding ook andere kwaliteitsgerichte kenmerken (structurele integriteit, elektromagnetische compatibiliteit, vochtbestendigheid, batterijbescherming tegen hoge temperaturen, antislipeigenschappen, etc.).
Bovendien is het raadzaam om de volgende aanbevelingen op te volgen:
Hoewel het niet verplicht is, is het raadzaam om aansprakelijkheidsverzekering te hebben voor extra bescherming.
Overtredingen en boetes:
Het besturen van een elektrische scooter onder invloed van alcohol of drugs kan leiden tot boetes variërend van 500 tot 1.000 euro, afhankelijk van de concentratie van alcohol in het bloed. Als het resultaat positief is, wordt het voertuig geïmmobiliseerd, vergelijkbaar met andere motorvoertuigen.
Het gebruik van een mobiele telefoon of ander communicatieapparaat tijdens het rijden resulteert in een boete van 200 euro.
Boetes van 200 euro worden ook opgelegd voor het dragen van koptelefoons, rijden 's nachts zonder verlichting of reflecterende kleding, of het niet dragen van een helm als voorgeschreven door gemeentelijke verordeningen. Elektrische scooters moeten een ITV (MOT) inspectie ondergaan:
De Vereniging van Technische Inspectiecentra (AECA-ITV) stelt voor dat elektrische scooters technische inspecties moeten ondergaan om te zorgen voor naleving van veiligheidscriteria gedurende hun levensduur. Ze stellen een inspectie voor in drie delen met meer dan 30 punten:
Snelheidscontrole:
Verifieer dat de snelheid van de scooter binnen het wettelijke bereik van 6 tot 25 km/u ligt.
Reminspectie:
Uitgevoerd met een remtester, GPS of vooraf bepaalde meetafstanden, aangepast aan verschillende ITV-typologieën.
Batterij- en bedradinginspectie:
Controleer op schade aan de batterij of carrosserie, beoordeel de staat van de bedrading, inspecteer op een extra batterij en meet de spanning.
Na succesvolle inspectie moeten elektrische scooters, net als andere voertuigen, een certificeringssticker dragen die aangeeft dat ze geschikt zijn voor gebruik op de weg.
Gecertificeerde merken en modellen van elektrische scooters:
De Directie Generaal van het Verkeer (DGT) heeft een webpagina opgesteld met alle gecertificeerde Persoonlijke Mobiliteitsvoertuigen. PMV's die tot 21 januari 2024 zijn verkocht, mogen blijven opereren tot 22 januari 2027, zelfs zonder certificering. Na deze datum zullen alleen gecertificeerde PMV's worden toegestaan voor gebruik.