Vandaag vond een belangrijke bemiddelingsbijeenkomst plaats om een staking van IBERIA van 5 tot 8 januari 2024 te voorkomen. Dit is echter mislukt omdat vakbonden en werkgevers het niet eens konden worden voor de bemiddelingsrechter. IBERIA betreurt de "weigering van de vakbonden om de staking af te gelasten" diep, volgens een verklaring van de luchtvaartmaatschappij. Tegelijkertijd waarschuwde men dat men "alleen vooruitgang zal boeken in de onderhandelingen als onze essentiële voorwaarde, het annuleren van de staking, wordt nageleefd".
De gekozen datum zou bovendien "duizenden vakantiegangers onnodige en ongerechtvaardigde schade berokkenen", aldus IBERIA. Gelukkig valt de belangrijke feestdag, Driekoningen, precies in dit stakingsvenster.
De vakbonden UGT en CCOO gaven op hun beurt aan dat ze vanwege de geplande bemiddelingsdatum al de stakingsdagen tussen 29 en 31 december 2023 hadden geannuleerd. Dit was volgens hen een goede wil om "de onderhandelingen te hervatten". Omdat er echter op deze manier ook geen overeenstemming is bereikt, activeerden de vakbonden de plannen voor de staking opnieuw.
Waar het om draait bij de staking is het feit dat IBERIA de aanbesteding voor de grondafhandeling op acht belangrijke luchthavens had verloren. Getroffen zijn de luchthavens van Barcelona, Palma de Mallorca, Málaga, Alicante, Gran Canaria, Tenerife Zuid, Ibiza en Bilbao. Het verlies van de aanbesteding dwingt de medewerkers van IBERIA om overgenomen te worden door een nieuwe werkgever, namelijk Groundforce van Globalia, evenals Aviapartners en Menzies.
Dit willen de vakbonden niet accepteren, omdat de medewerkers onder het dak van IBERIA een beter contract en bescherming genieten. Dit ondanks het bestaan van een bedrijfstakovereenkomst voor dit personeel. Men eist van de IAG-groep, waartoe naast IBERIA ook British Airways, Vueling, Aer Lingus en Level behoren, dat de medewerkers worden opgenomen in een nieuwe vennootschap die de grondafhandeling voor alle IAG-bedrijven op zich neemt. Het bedrijf wijst dit af omdat het te kostbaar zou zijn. Bovendien zou dit leiden tot marktverlies ten opzichte van de concurrentie.
Welke gevolgen dit zal hebben op de luchthavens moet worden afgewacht. Men moet hier echter rekening mee houden voor de genoemde reisdagen en mogelijk meer tijd op de luchthaven plannen.