Cabildo & gemeentes willen de afvalzee in het zuidoosten van Gran Canaria laten verwijderen

Cabildo & gemeentes willen de afvalzee in het zuidoosten van Gran Canaria laten verwijderen

 

Vakantiegangers en iedereen die met het vliegtuig naar Gran Canaria komt, kent het beeld van bergen afval en vervallen kassen in het zuidoosten van Gran Canaria maar al te goed. Deze opeenstapeling van verlaten bezittingen, allerlei soorten afval en overblijfselen van voormalige kassen strekt zich uit van Santa Lucia de Tirajana tot de rest van de zuidoostelijke regio van het eiland. Een probleem dat zich ook voordoet in andere steden zoals Ingenio of Agüimes. In totaal werden 247 verlaten percelen geteld. Overal daar tussenin staan ​​nog kassen die in bedrijf zijn.

Een zee van afval en plastic
Deze eigendommen en boerderijen zijn privé. Dit betekent dat het aanpassen en schoonmaken van deze gronden de verantwoordelijkheid is van hun eigenaren. De tv-zender Antena 3 meldt dat er keer op keer geprobeerd werd om de eigenaren te spreken, maar dat niemand dat wilde doen. Sommigen verklaarden aan de telefoon alleen dat er keer op keer melding was gemaakt van het "zwerfvuil" op hun eigendommen, maar zonder succes.

Om hier eindelijk een oplossing voor te vinden, hebben de Cabildo de Gran Canaria en de verantwoordelijke gemeentes van het zuidoostelijke gebied zich verenigd. De voorzitster van de zuidoostelijke gemeentes, Ana Hernández, vertelde aan de tv-zender Antena 3 dat men altijd al in deze zone had willen werken, maar juist omdat het allemaal privébezit is, is dat ingewikkeld.

Ongeveer vier jaar geleden begon de werkgroep van Cabildo en gemeentes echter met het ontwikkelen van een plan. Het plan beoogt ervoor te zorgen dat deze percelen kunnen worden schoongemaakt. Nu zou alleen nog duidelijk moeten worden welke instelling hiervoor verantwoordelijk zal zijn. Dit zou de Cabildo de Gran Canaria moeten zijn. Dan zou er een werkgelegenheidsplan moeten worden uitgewerkt, waarvoor dan personeel zou moeten worden aangenomen. Eerst moeten de nog staande kassen worden afgebroken, pas dan kan het "grondpersoneel" beginnen met verzamelen van het "zwerfvuil" op deze percelen. Om echter alles te kunnen uitvoeren, zijn de eigenaren weer verantwoordelijk, omdat ze dan een aanvraag voor deze schoonmaak moeten indienen, anders zou het illegaal zijn om hun percelen te betreden.

1,8 miljoen euro totale geplande kosten
Om alles uit te voeren, wordt 1,8 miljoen euro uitgegeven, inclusief 140 medewerkers die nodig zijn voor het schoonmaken van de percelen. Het is echter nog onduidelijk wanneer dit allemaal gerealiseerd gaat worden. Definitieve afspraken zijn nog niet gemaakt. Ana Hernández heeft echter één ding duidelijk gemaakt: zodra de schoonmaak is voltooid, zijn het de eigenaren die de verplichting hebben om hun eigendommen in de toekomst schoon te houden.


© Copyright 2024 - Gran Canaria Nieuws en Tips - Alle rechten voorbehouden.

Search