Net nu we er allemaal aan gewend zijn geraakt dat men veel alledaagse dingen ook online kan bestellen bij Aziatische giganten zoals AliExpress, Temu en Shein, worden de belastingregels opnieuw aangepast. Op de Canarische Eilanden kan deze nieuwe EU-regeling ertoe bijdragen dat we opnieuw volledig uit de onlinehandel worden gegooid.
Sinds 21 mei 2025 geldt deze nieuwe regeling, die bepaalt dat onlineplatforms verplicht zijn om de betreffende btw van het land waarin men verkoopt, te innen en af te dragen aan de belastingautoriteiten. Alternatief kunnen de platforms de kopers via een afzonderlijke overeenkomst verplichten om deze belasting af te dragen.
Aangezien er op de Canarische Eilanden geen btw bestaat in dezelfde zin als op het EU-vasteland, kan men er bijna van uitgaan dat deze voorschriften alles zullen compliceren. Deze complicatie zou er snel toe kunnen leiden dat men weer overal leest: “Geen verzending naar de Canarische Eilanden”.
Het werkelijke probleem is nu dat de EU probeert uniforme en internationale belastingregels in te voeren, die echter door de verspreide ligging van de EU-gebieden (REF) niet echt tijdig toegepast kunnen worden. Deze maatregel maakt deel uit van het wetgevingspakket “btw in het digitale tijdperk”, dat gelijke concurrentievoorwaarden moet scheppen voor Europese en niet-EU-leveranciers, de belastinginning moet waarborgen en fraude bij importen van lage waarde moet indammen.
Wat echter ook zou kunnen gebeuren, is dat de platforms op de Canarische Eilanden gewoon de 21% Spaanse IVA in rekening brengen en innen, wat er uiteraard toe zou leiden dat alles aanzienlijk duurder wordt, want tot nu toe moet de IVA bij onlineaankopen op de Canarische Eilanden juist worden afgetrokken.
Voor individuele kopers betekent dit dat bij producten die voorheen relatief eenvoudig en zonder verborgen kosten te verkrijgen waren, nu onverwachte extra kosten of vertragingen kunnen optreden vanwege complexere douane- en belastingprocedures. Bovendien kan de vroege opname van de btw in de eindprijs tot verwarring leiden en onlineaankopen op de Canarische Eilanden verhinderen. Dit geldt uiteraard vooral voor de gebieden die andere belastingregels hebben dan de EU-vastlandregio’s.
Ook bedrijven op de Canarische Eilanden getroffen
Canarische bedrijven die aan klanten binnen de Europese Unie verkopen, moeten zich op hun beurt aanpassen aan een situatie van dubbele belasting: ze moeten de lokale IGIC beheren en de nieuwe Europese btw-verplichtingen naleven wanneer ze digitale platforms of magazijnen op EU-grondgebied gebruiken.
Er is dus een aanpassing van de boekhouding en een zorgvuldige coördinatie van de logistiek nodig om boetes of problemen met het ministerie van Financiën te vermijden. De bijzondere status van de Canarische Eilanden als derde land is geenszins een voordeel, maar kan de soepele toegang tot internationale platforms belemmeren en zowel de import voor consumenten als de export voor lokale bedrijven aantasten.
De tijd zal leren of de Canarische Eilanden zich snel aan deze nieuwe regelingen kunnen aanpassen, want anders is een nieuwe volledige isolatie heel goed denkbaar.
Bron: infos-grancanaria