De Spaanse Algemene Directie Verkeer (DGT) heeft een nieuwe wet goedgekeurd die vanaf 2025 belangrijke wijzigingen in de verkeersregels introduceert. Deze maatregelen zijn gericht op het verbeteren van de veiligheid van fietsers en het bevorderen van een harmonieuze samenwerking tussen alle weggebruikers.
Belangrijkste wijzigingen
Een van de meest opvallende veranderingen is de nieuwe snelheidslimiet bij het inhalen van fietsers op buitenwegen. Vanaf 2025 moeten automobilisten hun snelheid met 20 km/u onder de maximumsnelheid van de weg verlagen. Bijvoorbeeld, op een weg met een limiet van 90 km/u mag het inhalen niet sneller dan 70 km/u gebeuren.
Bestuurders blijven verplicht om een zijdelingse afstand van minimaal 1,5 meter aan te houden bij het passeren van fietsers. In sommige gevallen wordt een volledige rijstrookwissel verplicht gesteld om veilig in te halen.
Daarnaast wordt de uitzondering die fietsers toestond om op bepaalde wegen geen helm te dragen, afgeschaft. Vanaf volgend jaar is het dragen van een helm verplicht voor alle fietsers op de weg, ongeacht de helling of weersomstandigheden.
Fietsers zullen ook verplicht zijn om reflecterende of lichtgevende accessoires te dragen bij slecht zicht, zodat ze van een afstand van minstens 150 meter zichtbaar zijn.
Aangepaste regels voor stadsfietsen
In stedelijke gebieden moeten fietsers voortaan in het midden van de rijstrook rijden in plaats van aan de rand of op het trottoir. Dit is bedoeld om de veiligheid van voetgangers te waarborgen. Op straten met één rijstrook en een snelheidslimiet van 30 km/u mogen fietsers tegen het verkeer in rijden.
Automobilisten moeten bovendien een minimale afstand van vijf meter bewaren wanneer ze een fietser in stadsverkeer volgen. Verder krijgen fietsers in druk verkeer het recht om voertuigen aan beide zijden in te halen, wat de doorstroming bij verkeersopstoppingen moet verbeteren.
Veiligere wegen bevorderen
Deze hervormingen pakken lang bestaande veiligheidsproblemen aan en zijn bedoeld om het aantal ongevallen met fietsers, een van de meest kwetsbare groepen op de weg, te verminderen. Zowel fietsers als automobilisten worden aangemoedigd om zich vertrouwd te maken met deze nieuwe regels om naleving en een betere gedeelde verkeerservaring te garanderen.
Bron: canarianweekly