Het archipel speelt een cruciale rol in de nieuwe film van de Amerikaanse gigant Apocalipsis Z, gebaseerd op de gelijknamige trilogie van Manel Loureiro.
Dat de Canarische Eilanden inmiddels een internationale referentie zijn geworden in de audiovisuele sector, en dat de aantrekkingskracht voor filmopnames en grote producties blijft groeien, staat buiten kijf. Toch begint het archipel zelfs op te vallen in producties die niet fysiek op de eilanden worden opgenomen.
Dit is het geval bij de nieuwe megaproductie van Amazon: Apocalipsis Zombie Z: het begin van het einde, een film gebaseerd op de gelijknamige trilogie van de Galicische auteur Manel Loureiro. Het project is de nieuwste gok van Amazon's streamingplatform (een van de meest gerenommeerde ter wereld, dat eerder projecten zoals Zorro op de eilanden heeft gefilmd) en wordt ondersteund door de historische productiemaatschappij Metro Goldwyn Mayer Studios, die enkele jaren geleden door Jeff Bezos' multinational werd overgenomen.
De film draait, zoals de titel al suggereert, om de opmars van een dodelijk virus dat de geïnfecteerden in zombies verandert. Het verhaal volgt Manel, een Galiciër die probeert te vluchten uit Vigo (waar de film is opgenomen) naar de Canarische Eilanden om zich bij zijn zus te voegen.
Een van de meest impactvolle scènes van de film vindt plaats bij de gate van een vlucht naar Gran Canaria, waarmee de hoofdrolspeler probeert te ontsnappen aan de verspreiding van het virus.
Manel probeert specifiek naar Gran Canaria te vluchten, waar “veilige zones” voor “niet-geïnfecteerden” worden opgericht. De film doet denken aan grote producties zoals The Walking Dead, The Last of Us en World War Z, maar bevat ook veel verwijzingen en overeenkomsten met de COVID-19-pandemie. Het verhaal speelt zich namelijk af in een post-COVID Spanje.
De film ging enkele weken geleden in première op het platform na een vertoning op het Festival van Sitges en staat nu al op nummer één in meer dan 90 landen, waaronder Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Frankrijk. Een absoluut succes, gezien de film beschikbaar is in 190 landen en in de overige landen de Top 10 haalt.
De auteur van de saga zelf gaf aan dat hij in de film een verwijzing naar de beroemde kerstverlichting van Vigo had verwerkt om “miljoenen mensen nieuwsgierig te maken en ernaar te laten zoeken op internet”. Hetzelfde kan worden verwacht van de Canarische Eilanden, de ‘reddende bestemming’ in de film.
Bron: maspalomas24h